Zážitek z parfému netvoří jen kvalita vůně, její atraktivita a stálost, neotřelost a půvab. Už od dob, kdy se parfumářství stalo ceněným řemeslem, se mistři svého oboru začali snažit zákazníky oslňovat také esteticky nádhernými nádobami na parfém, které se staly ozdobou nejednoho toaletního stolku, dekorací v nejedné ložnici či budoáru. Nakupte dnes parfémy v nejpozoruhodnějších současných flakónech. Přinášíme vám na ně tipy.

Historie nádob na vůně

První nádoby na vonné esence a masti znal už starověk, zejména z terakoty a opracovaných kamenin. Ostatní materiály však postupně vytlačilo sklo, jehož výroba se stále zdokonalovala a zlevňovala. Oproti propustným nádobám na hliněném základě mělo nesporné výhody a jak šel čas s umem jeho opracování (vynález foukaného skla či lití do forem pro sériovou výrobu), získalo i vzhledovou hodnotu. Nádherné broušené křišťálové flakóny jsou dnes součástí mnohých muzejních sbírek. Když se do Evropy dostala výroba porcelánu, byl tu další materiál pro výrobu nádob na vonné směsi. Čím více materiálů a jejich barev i povrchových úprav (pokovení apod.) bylo k dispozici, tím více mohli designéři popustit uzdu fantazii při navrhování obalů. Inspirovali se vším: přírodou, módou, abstraktním uměním, tvary z běžného života. Samotné lahvičky začaly být umísťovány do stejně nápaditých krabiček z luxusního papíru.

Originální tvary flakónů

Když má každé druhé zboží označení „originál“ a „luxus“, jak ještě zaujmout zákazníky? Moschino vymyslelo neopakovatelný flakón plný roztomilé ironie. Je sice zlatý, ale tvar převzal z levných čisticích prostředků, například sprejů na čištění toalety. Podobná hravost je jedním z důvodů, proč se jedná o tak milovanou značku, schopnou zaujmout i ženy, které už jsou konzumem přesycené.

Pokud toužíte po přecejen klasičtější eleganci, někdy stačí málo, aby se už tak hezká lahvička vydala až ke hvězdám půvabu. Vůně La Vie Est Belle (život je krásný) je prodávána ve flakónech s dodatečnou ozdobou, upomínající jak na francouzský šarm (šátky na kostýmcích), tak na složky parfému (okvětní lístky kosatce a jiných květinových složek parfému). Není divu, že značku podpořila i Julia Roberts.

Nádherný flakón však nemusí být nijak načinčaný. Známé pořekadlo, že v jednoduchosti je krása, bezezbytku platí na lahvičky, které vypadají jako mimořádně kvalitně opracovaný přírodní monolit. Jmenujme například vůni Midnight Rain (půlnoční déšť) ve tvaru tmavé třpytivé kapky, do které by šlo hledět hodiny jako na hvězdnou oblohu. Světlejší broušený drahokam připomíná Lady Emblem L’Eau od Montblancu. Mezi pánskými parfémy se podobnou cestou vydalo například Burberry, jehož Brit Rhythm Man je monolitem na pomezí skla a kovu, na pomezí přírody a sci-fi technického světa. Bezmála binární vzorek na lahvičce je chytlavý.

Parfémová hravost

Pokud za každou cenu netrváte na nudné solidnosti a je vám bližší mladistvá hravost i ve tvarech flakónů, jistě si také vyberete. Co takhle lahvička inspirovaná dámským střevíčkem, vyvedená do tvarové dokonalosti? S extra vysokým lesklým podpatkem, odvážným a vzrušujícím, který by zapadnul i do Padesáti odstínů šedi? Buďte si jisti, že takový flakónek upoutá naprosto každého, i někoho, kdo parfémům vůbec nerozumí. Stejný efekt vyvolá značka Calvin Klein, která pro svůj parfém se zlatem v názvu vymyslela jakoby poteklou lahvičku. Jednoduché, nápadité, vtipné. V neposlední řadě, obalem, který bude každý chtít vzít do ruky, je připomínka krásy oblohy, spojená s vystupujícími reliéfy hvězd. Představíte si pod nimi mořské hvězdice nebo světelné roky vzdálená světýlka z vesmíru? Flakón s rozprašovačem probouzí kreativitu v nás všech a stává se ozdobou naší sbírky vůní.

Pánové, je čas změnit vůni

Designéři parfémů, parfémových a toaletních vod pro muže nevsázejí na přílišnou extravaganci, ale hlavně na mimořádně kvalitní provedení z přírodních materiálů, jako jsou sklo, kov nebo dřevo. Jedna z nejprodávanějších vůní od profláklé značky Hugo Boss, Boss Bottled, má na první pohled lahvičku úplně obyčejnou, skleněnou. Při používání se však není nesnadné přistihnout, jak prsty hladí precizně vyvedený reliéfní nápis. Noir D’Orient od pařížského Enody vsází kromě nádherně tónovaného skla na ušlechtilé tmavé dřevo se zajímavou kresbou, které tvoří design víčka. Co jiného by lépe vyjádřilo omamné tajemství Indie, kterým je celá pánská parfémová voda inspirovaná…? Do třetice si prohlédněte L’Homme Ultime z domu Yves Saint Laurent. Zrcadlový kov vršku flakónu si nezadá s dojmem, který míváme z nejkvalitnější elektroniky. Jistá mužná strohost dobře doplňuje harmonické složení vůně.

Parfémy pro moderního muže

Tušíte-li, že ani muži by neměla být cizí originalita, je na čase vybrat parfém, který je hvězdný na první pohled. Na výběr máte hned ze dvou flakónů, do nichž parfémoví umělci motiv hvězdy přímo zakomponovali. Thierry Mugler Amen Pure Wood je toaletní voda pro všechny hrdiny, kterým není cizí síla přírody. Dřevité tóny, získané z cypřiše a cedru, se prolínají s kávou a vanilkou. Výsledkem je hvězdný, ale současně přirozený dojem. To voda Emblem Absolu od Montblanc sází na svěží ovocné tóny, mandarinku a hrušku, přislazené dokonce medovým závanem. To však neznamená zženštilou vůni, pepř a mech se starají o dostatečnou mužnost. Flakón je zlatý. Jsou pro vás hvězdičky na jmenovaných flakónech přecejen příliš zdobné a málo macho? Tak přitvrdíme! Azzaro Wanted je trefou do černého, a to v podobě zásobníku nebo chcete-li bubínku na nábojnice. Dokonalé zpracování materiálů, ze kterých je flakón vyroben, vytváří požitek při každé manipulaci s touto toaletní vodou, dostupnou ve dvou objemech. Samotná vůně pro muže vědomé si své chlapské atraktivity se skládá z citrónu, zázvoru, kardamomu, jalovce a dřevitých tónů. Ohromí každého, kdo ctí svobodu a temperament. Je určená zejména pro extrovertní muže.

Dárek pro drahou polovičku

Aby nebyl článek tak jednostranně zaměřený na muže, přidáme alespoň tři tipy na zajímavá balení pro ženy. Prvním z nich je parfémová voda od Thierryho Muglera, nazvaná Angel Muse. Nádherně oblý tvar flakónu jakoby skutečně přicházel z vyšších andělských sfér. Pozoruhodné je také to, že různě velká balení této vůně nemají jen různě velkou lahvičku, ale mírně se mění také její tvar. Třešinkou na dortu je vystupující reliéf hvězdy. Potrpíte-li si na opravdový luxus, zhlédněte styl balení Soir d´Orient od Sisley. Na rozdíl od vzletného Angel Muse, tohle je opravdová zdobnost orientu! Za stále ještě dostupnou cenu získáte v podstatě uměleckého dílo, u kterého na černém lesklém podstavci spočívá zlatá busta nádherných ženských rysů. Konečně třetí tip míří za proslulou francouzskou značkou Yves Saint Laurent. Styl tohoto elegantního návrháře se odráží ve skleněném flakónku, jehož silueta je uprostřed zúžena, jako by šlo o útlý pas modelky, ozdobený klenotem. Jemné odstíny použitých materiálů dotvářejí dojem vysoce estetického zboží, které potěší jako nádherný dárek každou dámu.

17 parfémů v nejkrásnějších flakónech
Hodnocení